Biuletyn Informacji Publicznej
Ładuję
 
Statystyka
Ilość odwiedzin: 398623
Aktualizacja: 27-03-2024
Przedmiot działalności

Powiatowy Urząd Pracy w Lubaniu realizuje zadania samorządu powiatowego w zakresie polityki rynku pracy, do których należy:


 

  • pozyskiwanie i gospodarowanie środkami finansowymi na realizację zadań z zakresu aktywizacji lokalnego rynku pracy,
  • opracowywanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach,
  • rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy,
  • udzielanie pomocy bezrobotnym i osobom poszukującym pracy w znalezieniu pracy przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe i informację zawodową oraz pomoc w aktywnym  poszukiwaniu pracy, a także pracodawcom w pozyskiwaniu pracowników przez pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe i informację  zawodową.
  • udzielanie informacji o możliwościach i zakresie pomocy określonej w ustawie,
  • inicjowanie, organizowanie i finansowanie usług i instrumentów rynku pracy,
  • inicjowanie i wspieranie metodyczne tworzenia klubów pracy działających w innych niż Urząd instytucjach i organizacjach,
  • inicjowanie, organizowanie i finansowanie szkoleń i przygotowania zawodowego dorosłych,
  • opracowywanie analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i  nadwyżkowych oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz organów   zatrudnienia,
  • inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
  • współdziałanie z Powiatową Radą Zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy,
  • współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy, upowszechniania informacji o usługach pośrednictwa, poradnictwa zawodowego, szkoleń, przygotowaniu zawodowym dorosłych,   stażach, organizacji   robót publicznych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie odrębnych   przepisów,
  • współpraca z wojewódzkim urzędem pracy w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych oraz innych zasobów informacji dotyczących lokalnego rynku   pracy przydatnych w poszukiwaniu pracy,
  • przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
  •  wydawanie decyzji o:
    • uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
    • przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty, oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
    • obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy,
    • odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków, o których mowa w art. 46 oraz innych świadczeń finansowanych z FP , o których mowa w art. 76 ust. 7 a ustawy,
  • realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, nienależących do Unii Europejskiej, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych,
  • realizowanie zadań wynikających z prawa do swobodnego przepływu pracowników między państwami Unii Europejskiej, państwami Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależącymi do Unii Europejskiej, oraz   państwami niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze  Gospodarczym, których obywatele mogą   korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów   zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi,
  • badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca,
  • organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników Urzędu,
  • realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami  zagranicznymi,
  • opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania,
  • realizowanie projektów w zakresie promocji zatrudnienia, w tym przeciwdziałania bezrobociu,   łagodzenia skutków   bezrobocia i aktywizacji zawodowej bezrobotnych, wynikających z programów   operacyjnych współfinansowanych   ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu   Pracy,
  • organizacja i realizowanie programów specjalnych,
  • udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych, w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie, innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom, o których mowa w art. 24 ust.1 ustawy, oraz innym  podmiotom publicznym albo podmiotom niebędącym podmiotami publicznymi,  realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji,
  • współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy w zakresie tworzenia rejestrów centralnych na podstawie art. 4  ust. 4 ustawy,
  • inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych.
Opublikowal: Andrzej Butkiewicz
Data publikacji: 19-02-2014
Data modyfikacji: 19-02-2014
Ilość wyświetleń: 3400
Historia zmian
PDF
DRUKUJ
POWRÓT
ZGŁOŚ
NIEŚCISŁOŚĆ